Kapliczka św. Jana Nepomucena w Uchaniach: Różnice pomiędzy wersjami

Z almanach wrocławski
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Linia 3: Linia 3:
 
'''Uchanie''' pow. hrubieszowski, woj. lubelskie. Przydrożna drewniana kapliczka domkowa ze św. Janem Nepomucenem, położona jest u stóp wzgórza niedaleko kościoła (<small>50°54'23.5"N 23°38'36.0"E</small>). Według ''Katalogu zabytków sztuki w Polsce'' kapliczka pochodzi z I połowy XIX w. W środku znajduje się drewniana rzeźba św. Jana Nepomucen z tego samego okresu<ref name="KZS">''Powiat hrubieszowski''. Red. Brykowski R., Rowińska E. Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 1964. Katalog zabytków sztuki w Polsce; t. VIII, z. 6, s. 65.</ref>
 
'''Uchanie''' pow. hrubieszowski, woj. lubelskie. Przydrożna drewniana kapliczka domkowa ze św. Janem Nepomucenem, położona jest u stóp wzgórza niedaleko kościoła (<small>50°54'23.5"N 23°38'36.0"E</small>). Według ''Katalogu zabytków sztuki w Polsce'' kapliczka pochodzi z I połowy XIX w. W środku znajduje się drewniana rzeźba św. Jana Nepomucen z tego samego okresu<ref name="KZS">''Powiat hrubieszowski''. Red. Brykowski R., Rowińska E. Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 1964. Katalog zabytków sztuki w Polsce; t. VIII, z. 6, s. 65.</ref>
  
Drewniana kapliczka na czterech słupach, z trzech stron oszalowanych, jest przykryta kopulastym daszkiem pokrytym blachą. Na przestrzeni swojego istnienia przechodziła wiele remontów i z pewnością datowanie na I połowę XIX w. dotyczy powstania kapliczki dla św. Jana Nepomucena a nie konkretnej aktualnej konstrukcji, zachowującej być może pierwotne kształty, jak chociażby charakterystyczny kopulasty daszek. Drewnianą figurę św. Jana Nepomucena ''Katalog'' zalicza do rzeźb ''o charakterze barokowo-ludowym''<ref name="KZS"/>. Barok ludowy to określenie wypromowane przez serię ''Katalogów zabytków sztuki w Polsce'' dla dzieł, których twórcy wzorowali się na sztuce stylowej ale ich umiejętności warsztatowe nie były duże. Często  były to lokalne (prowinconalne) warsztaty cechowe.  
+
Drewniana kapliczka na czterech słupach, z trzech stron oszalowanych, jest przykryta kopulastym daszkiem pokrytym blachą. Na przestrzeni swojego istnienia przechodziła wiele remontów i z pewnością datowanie na I połowę XIX w. dotyczy powstania kapliczki dla św. Jana Nepomucena a nie konkretnej aktualnej konstrukcji, zachowującej być może pierwotne kształty, jak chociażby charakterystyczny kopulasty daszek. [[Drewniane rzeźby św. Jana Nepomucena|Drewnianą figurę św. Jana Nepomucena]] ''Katalog'' zalicza do rzeźb ''o charakterze barokowo-ludowym''<ref name="KZS"/>. Barok ludowy to określenie wypromowane przez serię ''Katalogów zabytków sztuki w Polsce'' dla dzieł, których twórcy wzorowali się na sztuce stylowej ale ich umiejętności warsztatowe nie były duże. Często  były to lokalne (prowincjonalne) warsztaty cechowe.  
  
 
<references/>
 
<references/>

Wersja z 10:52, 14 gru 2019

Drewniana kapliczka przydrożna z I poł. XIX w. w Uchaniach.
Św. Jan Nepomucen z I poł. XIX w. w Uchaniach.

Uchanie pow. hrubieszowski, woj. lubelskie. Przydrożna drewniana kapliczka domkowa ze św. Janem Nepomucenem, położona jest u stóp wzgórza niedaleko kościoła (50°54'23.5"N 23°38'36.0"E). Według Katalogu zabytków sztuki w Polsce kapliczka pochodzi z I połowy XIX w. W środku znajduje się drewniana rzeźba św. Jana Nepomucen z tego samego okresu[1]

Drewniana kapliczka na czterech słupach, z trzech stron oszalowanych, jest przykryta kopulastym daszkiem pokrytym blachą. Na przestrzeni swojego istnienia przechodziła wiele remontów i z pewnością datowanie na I połowę XIX w. dotyczy powstania kapliczki dla św. Jana Nepomucena a nie konkretnej aktualnej konstrukcji, zachowującej być może pierwotne kształty, jak chociażby charakterystyczny kopulasty daszek. Drewnianą figurę św. Jana Nepomucena Katalog zalicza do rzeźb o charakterze barokowo-ludowym[1]. Barok ludowy to określenie wypromowane przez serię Katalogów zabytków sztuki w Polsce dla dzieł, których twórcy wzorowali się na sztuce stylowej ale ich umiejętności warsztatowe nie były duże. Często były to lokalne (prowincjonalne) warsztaty cechowe.

  1. 1,0 1,1 Powiat hrubieszowski. Red. Brykowski R., Rowińska E. Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 1964. Katalog zabytków sztuki w Polsce; t. VIII, z. 6, s. 65.