Kapliczka św. Jana Nepomucena w Uchaniach: Różnice pomiędzy wersjami
m |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Uchanie kapliczka Nepomucen.jpg|thumb|left|360px|Drewniana kapliczka przydrożna z I poł. XIX w. w Uchaniach.]] | [[Plik:Uchanie kapliczka Nepomucen.jpg|thumb|left|360px|Drewniana kapliczka przydrożna z I poł. XIX w. w Uchaniach.]] | ||
[[Plik:Uchanie Nepomucen.jpg|thumb|Św. Jan Nepomucen z I poł. XIX w. w Uchaniach.]] | [[Plik:Uchanie Nepomucen.jpg|thumb|Św. Jan Nepomucen z I poł. XIX w. w Uchaniach.]] | ||
− | '''Uchanie''' pow. hrubieszowski, woj. lubelskie. Przydrożna drewniana kapliczka domkowa ze [[Święty Jan Nepomucen|św. Janem Nepomucenem]], położona jest u stóp wzgórza niedaleko kościoła (<small>50°54'23.5"N 23°38'36.0"E</small>). Według ''Katalogu zabytków sztuki w Polsce'' kapliczka pochodzi z I połowy XIX w. W środku znajduje się drewniana rzeźba św. Jana | + | '''Uchanie''' pow. hrubieszowski, woj. lubelskie. Przydrożna drewniana kapliczka domkowa ze [[Święty Jan Nepomucen|św. Janem Nepomucenem]], położona jest u stóp wzgórza niedaleko kościoła (<small>50°54'23.5"N 23°38'36.0"E</small>). Według ''Katalogu zabytków sztuki w Polsce'' kapliczka pochodzi z I połowy XIX w. W środku znajduje się drewniana rzeźba św. Jana Nepomucena z tego samego okresu<ref name="KZS">''Powiat hrubieszowski''. Red. Brykowski R., Rowińska E. Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 1964. Katalog zabytków sztuki w Polsce; t. VIII, z. 6, s. 65.</ref> |
− | Drewniana kapliczka na czterech słupach, z trzech stron oszalowanych, jest przykryta kopulastym daszkiem pokrytym blachą. Na przestrzeni swojego istnienia przechodziła wiele remontów i z pewnością datowanie na I połowę XIX w. dotyczy powstania kapliczki dla św. Jana Nepomucena a nie konkretnej aktualnej konstrukcji, zachowującej być może pierwotne kształty, jak chociażby charakterystyczny kopulasty daszek. [[Drewniane rzeźby św. Jana Nepomucena|Drewnianą figurę św. Jana Nepomucena]] ''Katalog'' zalicza do rzeźb ''o charakterze barokowo-ludowym''<ref name="KZS"/>. Barok ludowy to określenie wypromowane przez serię ''Katalogów zabytków sztuki w Polsce'' dla dzieł, których twórcy wzorowali się na sztuce stylowej ale ich umiejętności warsztatowe nie były duże. Często były to lokalne (prowincjonalne) warsztaty cechowe. | + | Drewniana kapliczka na czterech słupach, z trzech stron oszalowanych, jest przykryta kopulastym daszkiem pokrytym blachą. Na przestrzeni swojego istnienia przechodziła wiele remontów i z pewnością datowanie na I połowę XIX w. dotyczy powstania kapliczki dla św. Jana Nepomucena, a nie konkretnej aktualnej konstrukcji, zachowującej być może pierwotne kształty, jak chociażby charakterystyczny kopulasty daszek. [[Drewniane rzeźby św. Jana Nepomucena|Drewnianą figurę św. Jana Nepomucena]] ''Katalog'' zalicza do rzeźb ''o charakterze barokowo-ludowym''<ref name="KZS"/>. Barok ludowy to określenie wypromowane przez serię ''Katalogów zabytków sztuki w Polsce'' dla dzieł, których twórcy wzorowali się na sztuce stylowej ale ich umiejętności warsztatowe nie były duże. Często były to lokalne (prowincjonalne) warsztaty cechowe. |
Aktualna wersja na dzień 13:29, 14 sty 2021
Uchanie pow. hrubieszowski, woj. lubelskie. Przydrożna drewniana kapliczka domkowa ze św. Janem Nepomucenem, położona jest u stóp wzgórza niedaleko kościoła (50°54'23.5"N 23°38'36.0"E). Według Katalogu zabytków sztuki w Polsce kapliczka pochodzi z I połowy XIX w. W środku znajduje się drewniana rzeźba św. Jana Nepomucena z tego samego okresu[1]
Drewniana kapliczka na czterech słupach, z trzech stron oszalowanych, jest przykryta kopulastym daszkiem pokrytym blachą. Na przestrzeni swojego istnienia przechodziła wiele remontów i z pewnością datowanie na I połowę XIX w. dotyczy powstania kapliczki dla św. Jana Nepomucena, a nie konkretnej aktualnej konstrukcji, zachowującej być może pierwotne kształty, jak chociażby charakterystyczny kopulasty daszek. Drewnianą figurę św. Jana Nepomucena Katalog zalicza do rzeźb o charakterze barokowo-ludowym[1]. Barok ludowy to określenie wypromowane przez serię Katalogów zabytków sztuki w Polsce dla dzieł, których twórcy wzorowali się na sztuce stylowej ale ich umiejętności warsztatowe nie były duże. Często były to lokalne (prowincjonalne) warsztaty cechowe.