Wroclaw: Różnice pomiędzy wersjami

Z almanach wrocławski
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
(Nie pokazano 15 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 5: Linia 5:
 
| font: 115% Verdana; color:black;height:30px" align="center" bgcolor="#cccc33" cellpadding="0" | '''Witaj na stronie O kapliczkach, krzyżach i figurach przydrożnych we Wrocławiu!'''
 
| font: 115% Verdana; color:black;height:30px" align="center" bgcolor="#cccc33" cellpadding="0" | '''Witaj na stronie O kapliczkach, krzyżach i figurach przydrożnych we Wrocławiu!'''
 
|-
 
|-
|style="border-top:1px solid #006699;" bgcolor="f3f3ff"|Do 1945 r. Wrocław był miastem w większości protestanckim. Dlatego w jego krajobrazie nie ma tak charakterystycznych dla Krakowa czy Poznania starych kapliczek i krzyży. Dotyczy to również byłych wsi i miasteczek włączonych w XX w. w granice miasta, a także podmiejskich miejscowości będących częścią aglomeracji. Wyjątkowa jest [[kapliczka Dompniga]], powstała jeszcze przed wybuchem reformacji (niestety nie stoi ''in situ'' lecz znajduje się w kościele). Podobnie kilka kamiennych monolitowych krzyży, które legenda określa jako [[krzyż pokutny|krzyże pokutne]], pochodzi najpewniej ze średniowiecza. Przedwojenne krzyże spotkać można incydentalnie w dzielnicach zamieszkanych kiedyś przez katolicką mniejszość, np. na Osobowicach.     
+
|style="border-top:1px solid #006699;" bgcolor="f3f3ff"|Do 1945 r. Wrocław był miastem w większości protestanckim. Dlatego w jego krajobrazie nie ma tak charakterystycznych dla Krakowa czy Poznania starych kapliczek i krzyży. Dotyczy to również byłych wsi i miasteczek włączonych w XX w. w granice miasta, a także podmiejskich miejscowości będących częścią aglomeracji. Wyjątkowa jest [[kapliczka Dompniga]], powstała jeszcze przed wybuchem reformacji (niestety nie stoi ''in situ'' lecz znajduje się w kościele). Podobnie kilka kamiennych monolitowych krzyży, które legenda określa jako [[krzyż pokutny|krzyże pokutne]], pochodzi najpewniej ze średniowiecza. Przedwojenne krzyże spotkać można incydentalnie w dzielnicach zamieszkanych kiedyś przez katolicką mniejszość, np. na [[:Plik:Wrocław Osobowice 2.jpg|Osobowicach]].     
 
|-
 
|-
|bgcolor="f3f3ff"|Powojenna wymiana ludności zmieniła jednocześnie narodowy i wyznaniowy charakter miasta. Polacy  
+
|bgcolor="f3f3ff"|Powojenna wymiana ludności zmieniła nie tylko narodowy ale i wyznaniowy charakter miasta. Prosowiecka władza nie pozwalała jednak na "skatolicyzowanie" krajobrazu kapliczkami i krzyżami. Dopiero od końca lat 80. XX w. powstawały kapliczki przydomowe. Pojawiały się kapliczki skrzynkowe na drzewach. Każda parafia miała ambicję postawienia chociaż jednego krzyża w jej granicach. Nadal jednak "nasycenie" miasta takimi obiektami jest małe. 
 +
|-
 +
|bgcolor="f3f3ff"|Trochę inaczej było z wolnostojącymi figurami. Habsburski Śląsk, podobnie jak całe ich władztwo nasycony był pomnikami. Kolumny maryjne, Trójcy Świętej czy figury św. Jana Nepomucena. Barokowa rzeźba monumentalna była w okresie kontrreformacji argumentem w "dyskusji ideologicznej" wspieranego przez władców Kościoła katolickiego z protestantami. Dlatego ustawiane były w centrach miast najczęściej w Rynku. Silny Wrocław, mimo że leżał w księstwie bezpośrednio należącym do króla Czech, nie dał sobie narzucić takiego pomnika koło ratusza. Byłby to codzienny dotkliwy widok dla dumnych wrocławskich rajców wyznających ikonoklastyczną religię. Z tych samych względów statui takich nie ma przy miejskich farach czyli kościele pw. św. Elżbiety i  świątyni pw. św. Marii Magdaleny. Powstawały przy kościołach, które zostały w rękach biskupa wrocławskiego i zakonów oraz na stanowiącym kościelną enklawę w Mieście Ostrowie Tumskim. To tu, być może w ramach prestiżowej rekompensaty, stanął imponujący, największy w świecie,  pomnik św. Jana Nepomucena.  
 
</td></tr>
 
</td></tr>
 
</table>
 
</table>
Linia 24: Linia 26:
 
{| style="border:1px solid #006699;" height=100% cellspacing="0" cellpadding="5"  class="plainlinks"
 
{| style="border:1px solid #006699;" height=100% cellspacing="0" cellpadding="5"  class="plainlinks"
 
|-
 
|-
| style="border-top:solid 1px #006699;  style="font: 115% Verdana; color:black;height:30px" align="center" bgcolor="#D0E2EE" cellpadding="0" |'''Krzyże z Chrystusem z blachy'''
+
| style="border-top:solid 1px #006699;  style="font: 115% Verdana; color:black;height:30px" align="center" bgcolor="#D0E2EE" cellpadding="0" |'''[[Wrocław|Artykuły]]'''
 +
|-
 +
| style="border-top:1px solid #006699; " bgcolor="#f3f3ff" |{{Artykuły projektu Wrocław}}
 
|-
 
|-
| style="border-top:1px solid #006699; " bgcolor="#f3f3ff" |{{Blacha}}
 
|-
 
 
| style="border-top:solid 1px #006699;  style="font: 115% Verdana; color:black;height:30px" align="center" bgcolor="D0E2EE" cellpadding="0" |'''Nowe zdjęcia'''
 
| style="border-top:solid 1px #006699;  style="font: 115% Verdana; color:black;height:30px" align="center" bgcolor="D0E2EE" cellpadding="0" |'''Nowe zdjęcia'''
 
|-
 
|-
|style="border-top:1px solid #006699; " bgcolor="f3f3ff" |{{Zdjęcie miesiąca}}
+
|style="border-top:1px solid #006699; " bgcolor="f3f3ff" |{{Wrocław zdjęcia}}
 
|-
 
|-
 
|}
 
|}
 +
</td></tr>
 +
<!-- _NOTITLE_ -->

Wersja z 22:59, 27 sie 2020