Krzyż z Tronem Łaski malowanym na blasze w Waldneukirchen, w Górnej Austrii: Różnice pomiędzy wersjami
m (dr.) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Waldneukirchen Kirchbühelkreuz.jpg|thumb|left|200px|Kirchbühelkreuz]] | [[Plik:Waldneukirchen Kirchbühelkreuz.jpg|thumb|left|200px|Kirchbühelkreuz]] | ||
Krzyż stoi przy '''Kirchbühel''', drodze pomiędzy Grünburger Straße a centrum Waldneukirchen, stąd nazwa '''Kirchbühelkreuz''' (<small>47°59'31.6"N 14°16'03.8"E</small>). Jego powstanie wyjaśniają dwie opowieści - hipotezy. | Krzyż stoi przy '''Kirchbühel''', drodze pomiędzy Grünburger Straße a centrum Waldneukirchen, stąd nazwa '''Kirchbühelkreuz''' (<small>47°59'31.6"N 14°16'03.8"E</small>). Jego powstanie wyjaśniają dwie opowieści - hipotezy. | ||
− | # Ze względu na swoje położenie na uboczu może być krzyżem morowym na zbiorowej mogile ofiar dżumy, która nawiedziła okolicę w latach 1650-1713. W obawie przed zarażeniem "czarną śmiercią" | + | # Ze względu na swoje położenie na uboczu może być krzyżem morowym na zbiorowej mogile ofiar dżumy, która nawiedziła okolicę w latach 1650-1713. W obawie przed zarażeniem "czarną śmiercią" zmarłych chowano nie na cmentarzu wokół kościoła, ale poza wsią. |
# Według przekazu rodzinnego został tu zaatakowany i zadźgany nożem członek rodziny Loabergerów. Dlatego w 1916 r. rodzina ofiarowała ten krzyż. | # Według przekazu rodzinnego został tu zaatakowany i zadźgany nożem członek rodziny Loabergerów. Dlatego w 1916 r. rodzina ofiarowała ten krzyż. | ||
− | Ze względu na formę krzyża czyli dwa poprzeczne ramiona, prawdopodobna jest hipoteza o jego morowym pochodzeniu. Krzyż taki nazywany [[karawaka|karawaką]] miał chronić przez zarazą. Karawaka to forma krzyża wywodząca się ze wschodniego chrześcijaństwa, z krzyża patriarchalnego. Podobną formę i pochodzenie mają krzyże nazywane | + | Ze względu na formę krzyża, czyli dwa poprzeczne ramiona, prawdopodobna jest hipoteza o jego morowym pochodzeniu. Krzyż taki nazywany [[karawaka|karawaką]] miał chronić przez zarazą. Karawaka to forma krzyża wywodząca się ze wschodniego chrześcijaństwa, z krzyża patriarchalnego. Podobną formę i pochodzenie mają krzyże nazywane lotaryńskim, andegaweńskim, patriarszym, litewskim lub jagiellońskim. |
− | W 1984 roku krzyż został odnowiony przez rodzinę Bierbauer, po zniszczeniu go w wypadku drogowym. Ponownie odnowiony w 2010 r. przez rodzinę Garsenauer. Wówczas zawieszono na krzyżu obraz namalowany na blasze przez panią Theresię Zacherl ze Schlierbach. Przedstawia ona Trójcę | + | W 1984 roku krzyż został odnowiony przez rodzinę Bierbauer, po zniszczeniu go w wypadku drogowym. Ponownie odnowiony w 2010 r. przez rodzinę Garsenauer. Wówczas zawieszono na krzyżu obraz namalowany na blasze przez panią Theresię Zacherl ze Schlierbach. Przedstawia ona Trójcę Świętą w typie [[Tron Łaski|Tronu Łaski]] oraz świętych Sebastiana i Floriana. |
{{Publikacja|2020|2020}} | {{Publikacja|2020|2020}} | ||
[[Kategoria:Austriackie kapliczki]] | [[Kategoria:Austriackie kapliczki]] |
Aktualna wersja na dzień 12:43, 12 sty 2021
Krzyż stoi przy Kirchbühel, drodze pomiędzy Grünburger Straße a centrum Waldneukirchen, stąd nazwa Kirchbühelkreuz (47°59'31.6"N 14°16'03.8"E). Jego powstanie wyjaśniają dwie opowieści - hipotezy.
- Ze względu na swoje położenie na uboczu może być krzyżem morowym na zbiorowej mogile ofiar dżumy, która nawiedziła okolicę w latach 1650-1713. W obawie przed zarażeniem "czarną śmiercią" zmarłych chowano nie na cmentarzu wokół kościoła, ale poza wsią.
- Według przekazu rodzinnego został tu zaatakowany i zadźgany nożem członek rodziny Loabergerów. Dlatego w 1916 r. rodzina ofiarowała ten krzyż.
Ze względu na formę krzyża, czyli dwa poprzeczne ramiona, prawdopodobna jest hipoteza o jego morowym pochodzeniu. Krzyż taki nazywany karawaką miał chronić przez zarazą. Karawaka to forma krzyża wywodząca się ze wschodniego chrześcijaństwa, z krzyża patriarchalnego. Podobną formę i pochodzenie mają krzyże nazywane lotaryńskim, andegaweńskim, patriarszym, litewskim lub jagiellońskim.
W 1984 roku krzyż został odnowiony przez rodzinę Bierbauer, po zniszczeniu go w wypadku drogowym. Ponownie odnowiony w 2010 r. przez rodzinę Garsenauer. Wówczas zawieszono na krzyżu obraz namalowany na blasze przez panią Theresię Zacherl ze Schlierbach. Przedstawia ona Trójcę Świętą w typie Tronu Łaski oraz świętych Sebastiana i Floriana.
Publikacja - 2020 r. |
Aktualizacja - 2020 r. |