Kurpiowski Chrystus Frasobliwy z końca XIX w. w Durlasach

Z almanach wrocławski
Wersja z dnia 12:36, 13 gru 2019 autorstwa Michał Zalewski (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "thumb|420px|left|Łukasz Raczkowski, Chrystus Frasobliwy, koniec XIX w., Durlasy Kurpiowskie piaski były galerią sztuki. Często nie us...")
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Łukasz Raczkowski, Chrystus Frasobliwy, koniec XIX w., Durlasy

Kurpiowskie piaski były galerią sztuki. Często nie ustępującą uznanym ekspozycjom, tak jak w przypadku Chrystusa Frasobliwego z końca XIX w. przy drodze w Durlasach (gm. Lelis, pow. ostrołęcki) autorstwa Łukasza Raczkowskiego. Nieprzypadkowo użytkowe wytwory wiejskich bogorobów awansowały do miana sztuki dopiero w początkach XX w., gdy uczona sztuka stylowa "dorosła" do odchodzenia od realizmu, a siłę wyrazu starała się oddać przez odrzucenie reguł perspektywy czy geometryczne uproszczenie kompozycji. Okazało się, że takie środki formalne od wieków z powodzeniem, chociaż raczej nieświadomie i głównie z powodów trudności warsztatowych, stosują ludowi rzeźbiarze, i prowadzi ich to nieraz do imponujących efektów.

Zdjęcie Jacek Olędzki lata 50. XX w.