Dyskusja użytkownika:Michał Zalewski

Z Kapliczki
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Brogowa kapliczka św. Jana Nepomucena z Korytkowa Dużego Pieta z Borówna koło Chełmna

Do art. [[Barokowa kapliczka domkowa (kapliczka turecka) w Nowinach Horynieckich|Nowiny Horynieckie}} Kapliczka Tatarska


HEJ! Anna Kowalczewska (dyskusja) 21:26, 1 cze 2020 (CEST)

+

KATEGORIE DO POSPRZĄTANIA!

http://kapliczki.org.pl/kapliczki/Latarnia_umar%C5%82ych_sprzed_szpitala_dla_tr%C4%99dowatych_kobiet_na_Kleparzu tu chyba chciałeś coś dopisać, bo zdanie się urywało - Dziewiętnastowieczny obraz pomaga wyobrazić sobie funkcję jaką pełniła latarnia umarłych w mieście pozbawionym oświetlenia. Cofnąć się należy jednak jeszcze o kilkaset lat gdy świat był ... Usunęłam na razie to urwane.

http://kapliczki.info.pl/kapliczkiorgst/default_173.html - tu są linki do gołych plików. Z jakiegoś powodu robiłeś linki do samych obrazów, a nie bezpośrednio do plików. To nie pierwszy raz i przez to są problemy.

http://kapliczki.org.pl/kapliczki/Monolitowe_kapliczki_s%C5%82upowe_na_Dolnym_%C5%9Al%C4%85sku - tu jest kupa roboty dla Ciebie. Wygląda zupełnie inaczej niż ten stary artykuł http://kapliczki.info.pl/kapliczkiorgst/default_040.html

Zostało

ZOSTAŁO TYLKO TO - nie dam rady z formatowaniem (tabele itp.) lub zdjęcie się nie otwiera i musisz od zera od siebie załadować:

  • Nowe Brusno [brak tekstu źródłowego, jedno zdjęcie się nie otwiera]
  • Pustków Wilczkowski - krzyże kamienne (zaginione) [brak tekstu źródłowego]
  • Rzeplin [brak tekstu źródłowego]
  • Rzeplin - krzyż kamienny (zaginiony) [brak tekstu źródłowego]
  • Stare Brusno [brak tekstu źrodłowego]
  • Wilczków [przekierowanie]
  • Wilczków - krzyże kamienne [brak tekstu źródłowego]
  • Wrocław - statua Matki Boskiej z Dzieciątkiem przed kościołem św. Maurycego [brak tekstu źrodłowego]

portal Ziębice

Odnośnie do portalu dawnej kamienicy przy Rynku 34 w Ziębicach pojawiła się tu kiedyś informacja, że jest to portal dawnego domu pogrzebowego, na co wskazywać mają m.in. ornamenty w postaci czaszek, klepsydra oraz inskrypcja o treści Mors omnia aequat (śmierć zrównuje wszysko). Zakwestionowanie słuszności tej tezy przez jednego z grupowiczów wywołało powołanie się autora na obecność jej w publikacji. Publikacją okazało się wydawnictwo stowarzyszenia amatorskich regionalistów, finansowane m.in. z funduszy unijnych. Prawdopodobnie obeznani w różnorodnym piśmiennictwie tematycznym członkowie grupy przyznają mi rację, że większości publikacji regionalistycznych brakuje rzetelnego podłoża badawczego, wartości merytorycznej pod względem historycznym, a także językowym. Nie przeczę, że zdarzają się perełki, ale to jednak rzadkość. Unijne finansowanie sprzyja też rozkwitowi radosnej twórczości osób bez należytych kompetencji, mającej w zamyśle propagowanie atrakcyjności turystycznej regionu, czyli de facto utrwalania legend i domysłów i zmyślania nowych – byle więcej, byle ciekawiej. Legendy to wspaniała rzecz, póki nie zaczną funkcjonować jako prawda. Publikacje o takim charakterze służą następnie za źródło informacji a także za źródło bibliograficzne do kolejnych wytworów. Moja krytyka wynika z troski o prawdę historyczną, która nierzadko w tym kotle wymysłów zanika. Chyba najdobitniejszym przykładem, wybijającym co i rusz na naszej grupie jak szambo 😉, jest kwestia krzyży pokutnych, których legenda żyje własnym życiem w amatorskich tekstach, na blogach, na stronach gmin, wreszcie w złaknionych romantyzmu sercach, urastając do wymiarów sekciarskiego opętania 🙂. Chciałabym zaapelować o krytyczne podejście do źródeł, nietraktowanie legend jako prawdy i przede wszystkim niepropagowanie nierzetelnych historycznie informacji inaczej niż jako właśnie legend czy ewentualnie śmiałych hipotez. A do portalu w Ziębicach jeszcze powrócę w innym poście. Tu tylko dodam, że w rzeczywistości budynek był kamienicą fundowaną w 1616 roku przez mieszczanina Christopha Gepharta i zawiera ornamentykę wanitatywną, tak charakterystyczną dla fundacji ewangelickiej szlachty i mieszczan w XVII wieku, o czym można dowiedzieć się ze źródeł historycznych.

tu jestem

[1]