Chronostychy: Różnice pomiędzy wersjami

Z almanach wrocławski
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
'''[[Chronostych]], chronogram''' (z gr. ''chronos'' - czas), '''eteostych''' to jeden ze sposobów zapisywania dat rocznych, stosowany w okresie baroku. Można go spotkać na barokowych budowlach, również na cokołach wolno stojących barokowych figur. W ten sposób prezentowana jest data związana z obiektem, najczęściej data jego powstania. Poniżej znajdują się teksty, opisy, wyliczenia i w miarę możliwości tłumaczenia chronostychów znajdujących się na figurach i detalach architektonicznych.
 
'''[[Chronostych]], chronogram''' (z gr. ''chronos'' - czas), '''eteostych''' to jeden ze sposobów zapisywania dat rocznych, stosowany w okresie baroku. Można go spotkać na barokowych budowlach, również na cokołach wolno stojących barokowych figur. W ten sposób prezentowana jest data związana z obiektem, najczęściej data jego powstania. Poniżej znajdują się teksty, opisy, wyliczenia i w miarę możliwości tłumaczenia chronostychów znajdujących się na figurach i detalach architektonicznych.
 
== Nepomuceny ==
 
== Nepomuceny ==
=== Jan Nepomucen w Trutnovie ===
+
 
 +
===Pogalewo Małe===
 +
Bitte beil Gott in unserer noth vor untz verlassene kinder heiliger Ioann Nepomucene <br>
 +
'Święty Janie Nepomucenie, prosimy o wstawiennictwo u Boga dla nas, Jego zbłąkanych dziatek' - prawdopodobnie oddaje ducha tekstu
 +
I + I + I + I + V + V + V + V + L + I + D + I + L + I + I + M + V + C = 1733
 +
 
 +
 
 +
===Skałka===
 +
Skałka – wieś w Polsce położona w województwie dolnośląskim, w powiecie wrocławskim, w gminie Kąty Wrocławskie
 +
 
 +
[V]enerat[I]on[I] [DIVI] [I]oann[I]s Nepo[MUC]en[I]<br>
 +
patron[I] s[VI] et prote[C]tor[I]s  (1730)<br>
 +
 
 +
Hanc stat[V]am<br>
 +
h[IC] p[I]e pro [VI]atore<br>
 +
Anton[I]us Ernest[V]s<br>
 +
[C]o[M]es [D]e  Sternberg<br>
 +
ere[XI]t (1730)
 +
 
 +
===Ścinawka Dolna===
 +
Ścinawka Dolna, gm. Radków, woj. dolnośląskie
 +
Posąg na postumencie stoi przed Domem Opieki Caritas.
 +
W 1893 r. hrabina Anna von Magnis ufundowała ten budynek pod wezwaniem śś. Aniołów Stróżów z przeznaczeniem na sierociniec.
 +
 
 +
Constans et viva recordatio mensis iulii in ao <br>
 +
Stałe i żywe przypomnienie lipca roku 1772.<br>
 +
C V I V C D I M I I V L I I  1772 <br>
 +
Laus sit tibi Domine Conservatori vitae, et sanitatis in casu <br>
 +
Niech Ci będzie chwała, Panie, obrońco życia i zdrowia! <br>
 +
L V I I I D M I C V I V I I I I C V 1779
 +
 
 +
===  Trutnov, Czechy ===
 
Sancto Ioanni Nepomuceno Coronae Czechicae regio urbis Trutnoviae insigni protectori
 
Sancto Ioanni Nepomuceno Coronae Czechicae regio urbis Trutnoviae insigni protectori
  
Linia 10: Linia 41:
 
regIo VrbIs trVtnoVIae InsIgnI proteCtorI            I V I V V I I I I C I
 
regIo VrbIs trVtnoVIae InsIgnI proteCtorI            I V I V V I I I I C I
  
=== Jan Nepomucen przy kościele św. Macieja we Wrocławiu (Plac Nankiera) ===
+
=== Wrocław przy kościele św. Macieja (Plac Nankiera) ===
 
sanCto <br>
 
sanCto <br>
 
IoannI NepoMVCeno<br>
 
IoannI NepoMVCeno<br>
Linia 33: Linia 64:
 
Świętemu Janowi Nepomucenowi, zrzuconemu do wody z praskiego mostu za dotrzymanie tajemnicy spowiedzi wznieśli ku chwale uniżeni czciciele (mniej więcej)
 
Świętemu Janowi Nepomucenowi, zrzuconemu do wody z praskiego mostu za dotrzymanie tajemnicy spowiedzi wznieśli ku chwale uniżeni czciciele (mniej więcej)
 
<br>1723
 
<br>1723
 
===Jan Nepomucen w Ścinawce Dolnej===
 
Ścinawka Dolna, gm. Radków, woj. dolnośląskie
 
Posąg na postumencie stoi przed Domem Opieki Caritas.
 
W 1893 r. hrabina Anna von Magnis ufundowała ten budynek pod wezwaniem śś. Aniołów Stróżów z przeznaczeniem na sierociniec.
 
 
Constans et viva recordatio mensis iulii in ao <br>
 
Stałe i żywe przypomnienie lipca roku 1772.<br>
 
C V I V C D I M I I V L I I  1772 <br>
 
Laus sit tibi Domine Conservatori vitae, et sanitatis in casu <br>
 
Niech Ci będzie chwała, Panie, obrońco życia i zdrowia! <br>
 
L V I I I D M I C V I V I I I I C V 1779
 
 
===Jan Nepomucen w Skałce===
 
Skałka – wieś w Polsce położona w województwie dolnośląskim, w powiecie wrocławskim, w gminie Kąty Wrocławskie
 
 
[V]enerat[I]on[I] [DIVI] [I]oann[I]s Nepo[MUC]en[I]<br>
 
patron[I] s[VI] et prote[C]tor[I]s  (1730)<br>
 
 
Hanc stat[V]am<br>
 
h[IC] p[I]e pro [VI]atore<br>
 
Anton[I]us Ernest[V]s<br>
 
[C]o[M]es [D]e  Sternberg<br>
 
ere[XI]t (1730)
 
  
 
===Wrocław ul. Traugutta ===
 
===Wrocław ul. Traugutta ===
Linia 64: Linia 71:
 
Niestety nie ma dokumentów źródłowych dotyczących fundacji, które potwierdzałyby datę. Dlatego rodzą się wątpliwości. W chronostychach nie wyróżniano liter poza składającymi się na chronogram, ale nie jest to "spisane prawo", które musimy uważać za bezwzględnie rozstrzygające. Paradoksalnie sama hipoteza o użyciu litery T, czyli spoza kanonu liter cyfr rzymskich, opiera się na spostrzeżeniu, że zasady układania chronostychów były nieraz w praktyce podporządkowywane rozwiązaniu kłopotów w układaniu wiersza. Trzeba więc przyjąć rozważenie możliwości, że litera T jest wyróżniona, pomimo że nie jest częścią chronogramu. Powodem może być, to że zaimek osobowy Te rozpoczęto wielką literą z szacunku dla osoby świętego i data to jednak 1726. Żadne z przytoczonych w przypisie sześciu źródeł, które w przeciągu ponad wieku podają zgodnie datę 1729, nie przytacza treści chronostychu. jeżeli wspominają o nim, to informując tylko, że zawiera datę 1729. Jak wspomniałem, napis był praktycznie nieczytelny już przed II wojną światową. Die Beschriftung an dem Unterbau enthält in nicht mehr lesbarem Chronogramm die Jahreszahl der Entstehung: 1729 (Inskrypcja na podstawie zawiera w nieczytelnym chronnostychu rok postania: 1729) stwierdza w 1938 r. Walter Nickel. Skąd więc data? Być może z Katalogu zabytków wrocławskich z 1886 r. Można by się tu doszukać nieporozumienia w postaci głuchego telefonu. Otóż autor Hans Lutsch ujmuje trzy pomniki św. Jana Nepomucena w jednej grupie, pisząc, że powstały w związku z kanonizacją w 1729 r. i przypisuje je Urbanskyemu (opisywana figura i pomniki przed kościołem św Macieja i kościołem św. Krzyża). Kolejni autorzy niemieccy, a później polscy, połączyli informację z katalogu z wiedzą, że na cokole jest nieczytelny chronostych. Według tej spekulacji powinien on podawać datę 1729, czyli rok kanonizacji, i tak też zaczęto twierdzić. Tymczasem w rzeczywistości nikt z nich nie widział inskrypcji w postaci umożliwiającej odcyfrowanie daty. Sam Hans Lutsch wspomina rok 1729 jako powód a nie datę powstania. Jednocześnie wskazuje na źródło swojego wpisu czyli Schlesiens kunstleben im fünfzehnten bis achtzehnten jahrhundert: verfasst im namen des Vereins für geschichte der bildenden künste zu Berslau für dessen mitglieder : mit einer autographischen tafel und drei lichtdruckentafeln Alwina Schulza z 1872 r., a tam podana jest data 1726. Niestety w swoim opisie Lutsch nie podał jej, tak jak to zrobił z datą powstania innego z trzech pomników, wzmiankując w nawiasie datę 1732 przy statui na Ostrowiu Tumskim przez kościołem św. Krzyża. Źródło Lutscha nie wspomina na jakiej podstawie podaje datę 1726. Być może czytelny był wówczas chronostych i do chronogramu zaliczano tylko kanoniczne litery cyfry. Skłaniamy się ku drugiej hipotezie. Monumentalne dzieło Hansa Lutscha z końca XIX w., będące katalogiem zabytków całego Śląska w pięciu tomach (jeden poświęcony Wrocławiowi) stało się podstawowym źródłem dla późniejszych autorów. Po zmianie przynależności państwowej Śląska jego znaczenie jeszcze bardziej wzrosło ze względu na zerwanie ciągłości kulturowej, w tym naukowej. Dochowując staranności (powołał się na pozycję zawierającą datę 1726), Prowincjonalny Konserwator Zabytków Śląska stał się jednak źródłem przekłamania trwającego ponad 100 lat, aż do ponownego uczytelnienia chronostychu.
 
Niestety nie ma dokumentów źródłowych dotyczących fundacji, które potwierdzałyby datę. Dlatego rodzą się wątpliwości. W chronostychach nie wyróżniano liter poza składającymi się na chronogram, ale nie jest to "spisane prawo", które musimy uważać za bezwzględnie rozstrzygające. Paradoksalnie sama hipoteza o użyciu litery T, czyli spoza kanonu liter cyfr rzymskich, opiera się na spostrzeżeniu, że zasady układania chronostychów były nieraz w praktyce podporządkowywane rozwiązaniu kłopotów w układaniu wiersza. Trzeba więc przyjąć rozważenie możliwości, że litera T jest wyróżniona, pomimo że nie jest częścią chronogramu. Powodem może być, to że zaimek osobowy Te rozpoczęto wielką literą z szacunku dla osoby świętego i data to jednak 1726. Żadne z przytoczonych w przypisie sześciu źródeł, które w przeciągu ponad wieku podają zgodnie datę 1729, nie przytacza treści chronostychu. jeżeli wspominają o nim, to informując tylko, że zawiera datę 1729. Jak wspomniałem, napis był praktycznie nieczytelny już przed II wojną światową. Die Beschriftung an dem Unterbau enthält in nicht mehr lesbarem Chronogramm die Jahreszahl der Entstehung: 1729 (Inskrypcja na podstawie zawiera w nieczytelnym chronnostychu rok postania: 1729) stwierdza w 1938 r. Walter Nickel. Skąd więc data? Być może z Katalogu zabytków wrocławskich z 1886 r. Można by się tu doszukać nieporozumienia w postaci głuchego telefonu. Otóż autor Hans Lutsch ujmuje trzy pomniki św. Jana Nepomucena w jednej grupie, pisząc, że powstały w związku z kanonizacją w 1729 r. i przypisuje je Urbanskyemu (opisywana figura i pomniki przed kościołem św Macieja i kościołem św. Krzyża). Kolejni autorzy niemieccy, a później polscy, połączyli informację z katalogu z wiedzą, że na cokole jest nieczytelny chronostych. Według tej spekulacji powinien on podawać datę 1729, czyli rok kanonizacji, i tak też zaczęto twierdzić. Tymczasem w rzeczywistości nikt z nich nie widział inskrypcji w postaci umożliwiającej odcyfrowanie daty. Sam Hans Lutsch wspomina rok 1729 jako powód a nie datę powstania. Jednocześnie wskazuje na źródło swojego wpisu czyli Schlesiens kunstleben im fünfzehnten bis achtzehnten jahrhundert: verfasst im namen des Vereins für geschichte der bildenden künste zu Berslau für dessen mitglieder : mit einer autographischen tafel und drei lichtdruckentafeln Alwina Schulza z 1872 r., a tam podana jest data 1726. Niestety w swoim opisie Lutsch nie podał jej, tak jak to zrobił z datą powstania innego z trzech pomników, wzmiankując w nawiasie datę 1732 przy statui na Ostrowiu Tumskim przez kościołem św. Krzyża. Źródło Lutscha nie wspomina na jakiej podstawie podaje datę 1726. Być może czytelny był wówczas chronostych i do chronogramu zaliczano tylko kanoniczne litery cyfry. Skłaniamy się ku drugiej hipotezie. Monumentalne dzieło Hansa Lutscha z końca XIX w., będące katalogiem zabytków całego Śląska w pięciu tomach (jeden poświęcony Wrocławiowi) stało się podstawowym źródłem dla późniejszych autorów. Po zmianie przynależności państwowej Śląska jego znaczenie jeszcze bardziej wzrosło ze względu na zerwanie ciągłości kulturowej, w tym naukowej. Dochowując staranności (powołał się na pozycję zawierającą datę 1726), Prowincjonalny Konserwator Zabytków Śląska stał się jednak źródłem przekłamania trwającego ponad 100 lat, aż do ponownego uczytelnienia chronostychu.
  
===Pogalewo Małe===
 
Bitte beil Gott in unserer noth vor untz verlassene kinder heiliger Ioann Nepomucene <br>
 
'Święty Janie Nepomucenie, prosimy o wstawiennictwo u Boga dla nas, Jego zbłąkanych dziatek' - prawdopodobnie oddaje ducha tekstu
 
I + I + I + I + V + V + V + V + L + I + D + I + L + I + I + M + V + C = 1733
 
  
 
== Pozostałe ==
 
== Pozostałe ==
===Kolumna Trójcy Świętej w Henrykowie===
+
===Henryków, Kolumna Trójcy Świętej===
 
Część pierwsza: <br>
 
Część pierwsza: <br>
 
Aeterno <br>  
 
Aeterno <br>  
Linia 98: Linia 101:
 
HoC testes LapIDes LoqVerentVr<br>
 
HoC testes LapIDes LoqVerentVr<br>
 
1698
 
1698
===Matka Boska przy ul. Traugutta we Wrocławiu===
+
===Wrocław, Matka Boska przy ul. Traugutta ===
 
Z tyłu znajduje chronostych z zakodowaną datą fundacji oraz daty dwóch renowacji.
 
Z tyłu znajduje chronostych z zakodowaną datą fundacji oraz daty dwóch renowacji.
  

Wersja z 11:11, 24 maj 2022

Chronostych, chronogram (z gr. chronos - czas), eteostych to jeden ze sposobów zapisywania dat rocznych, stosowany w okresie baroku. Można go spotkać na barokowych budowlach, również na cokołach wolno stojących barokowych figur. W ten sposób prezentowana jest data związana z obiektem, najczęściej data jego powstania. Poniżej znajdują się teksty, opisy, wyliczenia i w miarę możliwości tłumaczenia chronostychów znajdujących się na figurach i detalach architektonicznych.

Nepomuceny

Pogalewo Małe

Bitte beil Gott in unserer noth vor untz verlassene kinder heiliger Ioann Nepomucene
'Święty Janie Nepomucenie, prosimy o wstawiennictwo u Boga dla nas, Jego zbłąkanych dziatek' - prawdopodobnie oddaje ducha tekstu I + I + I + I + V + V + V + V + L + I + D + I + L + I + I + M + V + C = 1733


Skałka

Skałka – wieś w Polsce położona w województwie dolnośląskim, w powiecie wrocławskim, w gminie Kąty Wrocławskie

[V]enerat[I]on[I] [DIVI] [I]oann[I]s Nepo[MUC]en[I]
patron[I] s[VI] et prote[C]tor[I]s (1730)

Hanc stat[V]am
h[IC] p[I]e pro [VI]atore
Anton[I]us Ernest[V]s
[C]o[M]es [D]e Sternberg
ere[XI]t (1730)

Ścinawka Dolna

Ścinawka Dolna, gm. Radków, woj. dolnośląskie Posąg na postumencie stoi przed Domem Opieki Caritas. W 1893 r. hrabina Anna von Magnis ufundowała ten budynek pod wezwaniem śś. Aniołów Stróżów z przeznaczeniem na sierociniec.

Constans et viva recordatio mensis iulii in ao
Stałe i żywe przypomnienie lipca roku 1772.
C V I V C D I M I I V L I I 1772
Laus sit tibi Domine Conservatori vitae, et sanitatis in casu
Niech Ci będzie chwała, Panie, obrońco życia i zdrowia!
L V I I I D M I C V I V I I I I C V 1779

Trutnov, Czechy

Sancto Ioanni Nepomuceno Coronae Czechicae regio urbis Trutnoviae insigni protectori

Świętemu Janowi Nepomucenowi, szacownemu strażnikowi królewskiego miasta Korony Czeskiej, Trutnowa

Chronogram wskazuje datę 1730. sanCto IoannI nepoMVCeno Coronae CzeChICae C I I M V C C C C I C
regIo VrbIs trVtnoVIae InsIgnI proteCtorI I V I V V I I I I C I

Wrocław przy kościele św. Macieja (Plac Nankiera)

sanCto
IoannI NepoMVCeno
teo serVato ConfessIonIs sIgILLo

eponte pragensI

In aqVas preCIpItato

qVI

honorantes se honorat

Inhonorantes Vero Inhonorat

pII CLIentes

VeneratIonIs ergo,

eXstrVXere

Świętemu Janowi Nepomucenowi, zrzuconemu do wody z praskiego mostu za dotrzymanie tajemnicy spowiedzi wznieśli ku chwale uniżeni czciciele (mniej więcej)
1723

Wrocław ul. Traugutta

W 2018 r. przeprowadzona została renowacja figury, tak jak poprzednia pod kierownictwem Joanny Marosik. Wyczyszczono kamień, wymienione zostały stare plomby i wypełnione ubytki. Uczytelniono też chronostych przez pomalowanie go. I tu powstał problem. Wyróżnione litery, będące jednocześnie cyframi rzymskimi, dają datę 1726, co podważa zgodne do tej pory, od Katalogu zabytków wrocławskich Hansa Lutcha wydanego w 1886 r., datowanie pomnika na 1729 r.

Można pokusić się o wyjaśnienie, biorąc pod uwagę skomplikowanie chronostychu jako poetycko chronologicznej łamigłówki. Zdarzało się, że dla uzyskania potrzebnej daty adaptowano litery spoza cyfr rzymskich. H mogło oznaczać w niektórych inskrypcjach dwie jedynki (II), a W dwie piątki (VV). Oczywiście wyróżniano je wtedy w napisie tak jak inne litery stanowiące chronogram. W chronostychu Nepomuka spod św. Maurycego oprócz liter-cyfr dających datę 1726 wyróżniona jest też litera T w wyrazie "Te". Daje to asumpt do hipotezy, że T zostało potraktowane jako 3 jedynki (III), jako że belka pionowa litery dzieli poziomą na dwie części. Takie rozumowanie ma podstawę w spostrzeżeniu, że żadna inna litera poza składającymi się w niepodważalny sposób na chronogram i wskazane T nie została wyróżniona wielkością. Aby umożliwić odczytanie daty, w chronostychu nie stawiano wielkich liter, poza wyróżnionymi, nawet na jego początku ani w imionach (por. Pogalewo Małe czy Świdnica). Inną przychodzącą na myśl hipotezą jest ta, że wyróżnione T jest skrótem od łacińskiego słowa tres - trzy. Niestety nie ma dokumentów źródłowych dotyczących fundacji, które potwierdzałyby datę. Dlatego rodzą się wątpliwości. W chronostychach nie wyróżniano liter poza składającymi się na chronogram, ale nie jest to "spisane prawo", które musimy uważać za bezwzględnie rozstrzygające. Paradoksalnie sama hipoteza o użyciu litery T, czyli spoza kanonu liter cyfr rzymskich, opiera się na spostrzeżeniu, że zasady układania chronostychów były nieraz w praktyce podporządkowywane rozwiązaniu kłopotów w układaniu wiersza. Trzeba więc przyjąć rozważenie możliwości, że litera T jest wyróżniona, pomimo że nie jest częścią chronogramu. Powodem może być, to że zaimek osobowy Te rozpoczęto wielką literą z szacunku dla osoby świętego i data to jednak 1726. Żadne z przytoczonych w przypisie sześciu źródeł, które w przeciągu ponad wieku podają zgodnie datę 1729, nie przytacza treści chronostychu. jeżeli wspominają o nim, to informując tylko, że zawiera datę 1729. Jak wspomniałem, napis był praktycznie nieczytelny już przed II wojną światową. Die Beschriftung an dem Unterbau enthält in nicht mehr lesbarem Chronogramm die Jahreszahl der Entstehung: 1729 (Inskrypcja na podstawie zawiera w nieczytelnym chronnostychu rok postania: 1729) stwierdza w 1938 r. Walter Nickel. Skąd więc data? Być może z Katalogu zabytków wrocławskich z 1886 r. Można by się tu doszukać nieporozumienia w postaci głuchego telefonu. Otóż autor Hans Lutsch ujmuje trzy pomniki św. Jana Nepomucena w jednej grupie, pisząc, że powstały w związku z kanonizacją w 1729 r. i przypisuje je Urbanskyemu (opisywana figura i pomniki przed kościołem św Macieja i kościołem św. Krzyża). Kolejni autorzy niemieccy, a później polscy, połączyli informację z katalogu z wiedzą, że na cokole jest nieczytelny chronostych. Według tej spekulacji powinien on podawać datę 1729, czyli rok kanonizacji, i tak też zaczęto twierdzić. Tymczasem w rzeczywistości nikt z nich nie widział inskrypcji w postaci umożliwiającej odcyfrowanie daty. Sam Hans Lutsch wspomina rok 1729 jako powód a nie datę powstania. Jednocześnie wskazuje na źródło swojego wpisu czyli Schlesiens kunstleben im fünfzehnten bis achtzehnten jahrhundert: verfasst im namen des Vereins für geschichte der bildenden künste zu Berslau für dessen mitglieder : mit einer autographischen tafel und drei lichtdruckentafeln Alwina Schulza z 1872 r., a tam podana jest data 1726. Niestety w swoim opisie Lutsch nie podał jej, tak jak to zrobił z datą powstania innego z trzech pomników, wzmiankując w nawiasie datę 1732 przy statui na Ostrowiu Tumskim przez kościołem św. Krzyża. Źródło Lutscha nie wspomina na jakiej podstawie podaje datę 1726. Być może czytelny był wówczas chronostych i do chronogramu zaliczano tylko kanoniczne litery cyfry. Skłaniamy się ku drugiej hipotezie. Monumentalne dzieło Hansa Lutscha z końca XIX w., będące katalogiem zabytków całego Śląska w pięciu tomach (jeden poświęcony Wrocławiowi) stało się podstawowym źródłem dla późniejszych autorów. Po zmianie przynależności państwowej Śląska jego znaczenie jeszcze bardziej wzrosło ze względu na zerwanie ciągłości kulturowej, w tym naukowej. Dochowując staranności (powołał się na pozycję zawierającą datę 1726), Prowincjonalny Konserwator Zabytków Śląska stał się jednak źródłem przekłamania trwającego ponad 100 lat, aż do ponownego uczytelnienia chronostychu.


Pozostałe

Henryków, Kolumna Trójcy Świętej

Część pierwsza:
Aeterno
TorIVs VnIVersItatIs
AVCtorI reCtorI
Deo VIVo et Vero.
VnI In essentIa et frIno In
personIs.
PatrI CreatorI
fILIo saLVatorI
spIrItVIs ConsoLatorI
PotentI sapIentI bono
IVstItIae et ProVIDentIae abysso
sIt perpetVa operIs gLorIa
1698

Część druga:
HenrICVs
s.o.C. Prae sVL et sILesIae
VIsItator
eXtrVCto CoenobIo
aVCtIs bonIs
HaeresI eXtIrpata
CongregatIoneSSS TrInItatIs ereCta
ereXIt
Vt sIta Cerent VIVentes
HoC testes LapIDes LoqVerentVr
1698

Wrocław, Matka Boska przy ul. Traugutta

Z tyłu znajduje chronostych z zakodowaną datą fundacji oraz daty dwóch renowacji.

Przód cokołu: AVE DICTURIS SIS O SANCTA VIRGO PATRONA ET MORITURIS
Tył cokołu: PRO LEPIA BENEDICATVR VRATISLAVIA ORNATE VIRGINA MARIA i daty renowacji RENOVATUM MDCCCLIV MCMXCIV
Wyróżnione litery w chronostychu to: L I D I C V V I L V I V I I M I czyli 50+1+500+1+100+5+5+1+50+5+1+V+1+1+1000+1, co daje datę 1727, a daty renowacji to 1854 i 1994.