Dyskusja użytkownika:Michał Zalewski: Różnice pomiędzy wersjami

Z almanach wrocławski
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 +
ANNO 1587 DEN 2 MAI IST DER ERBARE PHILIP HUBEL ALS ER DES EDLEN GESTRENGEN EHRNVESTEN HERRN GEORGEN VON KOTWITZ ERBHERR ALHIER AMPTMAN BIS IN DAS 18 IAHR SO WOL ANDERTHALB IAHR BURGERMEISTER ALHIER GEWESEN DURCH EINEN UNVORSEHENEN UNFAL MIT TODE VORLICHEN LIGT ALHIER BEGRABEN DEM G. G
 +
 
[[Brogowa kapliczka św. Jana Nepomucena z Korytkowa Dużego]]
 
[[Brogowa kapliczka św. Jana Nepomucena z Korytkowa Dużego]]
 
[[Pieta z Borówna koło Chełmna]]
 
[[Pieta z Borówna koło Chełmna]]
Linia 23: Linia 25:
  
 
http://kapliczki.org.pl/kapliczki/Monolitowe_kapliczki_s%C5%82upowe_na_Dolnym_%C5%9Al%C4%85sku - tu jest kupa roboty dla Ciebie. Wygląda zupełnie inaczej niż ten stary artykuł http://kapliczki.info.pl/kapliczkiorgst/default_040.html
 
http://kapliczki.org.pl/kapliczki/Monolitowe_kapliczki_s%C5%82upowe_na_Dolnym_%C5%9Al%C4%85sku - tu jest kupa roboty dla Ciebie. Wygląda zupełnie inaczej niż ten stary artykuł http://kapliczki.info.pl/kapliczkiorgst/default_040.html
 +
 +
== Zostało ==
 +
ZOSTAŁO TYLKO TO - nie dam rady z formatowaniem (tabele itp.) lub zdjęcie się nie otwiera i musisz od zera od siebie załadować:
 +
* Nowe Brusno  [brak tekstu źródłowego, jedno zdjęcie się nie otwiera]
 +
* Pustków Wilczkowski - krzyże kamienne (zaginione) [brak tekstu źródłowego]
 +
* Rzeplin [brak tekstu źródłowego]
 +
* Rzeplin - krzyż kamienny (zaginiony) [brak tekstu źródłowego]
 +
* Stare Brusno [brak tekstu źrodłowego]
 +
* Wilczków [przekierowanie]
 +
* Wilczków - krzyże kamienne [brak tekstu źródłowego]
 +
* Wrocław - statua Matki Boskiej z Dzieciątkiem przed kościołem św. Maurycego [brak tekstu źrodłowego]
 +
 +
== portal Ziębice ==
 +
 +
Odnośnie do portalu dawnej kamienicy przy Rynku 34 w Ziębicach pojawiła się tu kiedyś informacja, że jest to portal dawnego domu pogrzebowego, na co wskazywać mają m.in. ornamenty w postaci czaszek, klepsydra oraz inskrypcja o treści Mors omnia aequat (śmierć zrównuje wszysko). Zakwestionowanie słuszności tej tezy przez jednego z grupowiczów wywołało powołanie się autora na obecność jej w publikacji. Publikacją okazało się wydawnictwo stowarzyszenia amatorskich regionalistów, finansowane m.in. z funduszy unijnych. Prawdopodobnie obeznani w różnorodnym piśmiennictwie tematycznym członkowie grupy przyznają mi rację, że większości publikacji regionalistycznych brakuje rzetelnego podłoża badawczego, wartości merytorycznej pod względem historycznym, a także językowym. Nie przeczę, że zdarzają się perełki, ale to jednak rzadkość. Unijne finansowanie sprzyja też rozkwitowi radosnej twórczości osób bez należytych kompetencji, mającej w zamyśle propagowanie atrakcyjności turystycznej regionu, czyli de facto utrwalania legend i domysłów i zmyślania nowych – byle więcej, byle ciekawiej. Legendy to wspaniała rzecz, póki nie zaczną funkcjonować jako prawda. Publikacje o takim charakterze służą następnie za źródło informacji a także za źródło bibliograficzne do kolejnych wytworów. Moja krytyka wynika z troski o prawdę historyczną, która nierzadko w tym kotle wymysłów zanika. Chyba najdobitniejszym przykładem, wybijającym co i rusz na naszej grupie jak szambo 😉, jest kwestia krzyży pokutnych, których legenda żyje własnym życiem w amatorskich tekstach, na blogach, na stronach gmin, wreszcie w złaknionych romantyzmu sercach, urastając do wymiarów sekciarskiego opętania 🙂. Chciałabym zaapelować o krytyczne podejście do źródeł, nietraktowanie legend jako prawdy i przede wszystkim niepropagowanie nierzetelnych historycznie informacji inaczej niż jako właśnie legend czy ewentualnie śmiałych hipotez. A do portalu w Ziębicach jeszcze powrócę w innym poście. Tu tylko dodam, że w rzeczywistości budynek był kamienicą fundowaną w 1616 roku przez mieszczanina Christopha Gepharta i zawiera ornamentykę wanitatywną, tak charakterystyczną dla fundacji ewangelickiej szlachty i mieszczan w XVII wieku, o czym można dowiedzieć się ze źródeł historycznych.
 +
 +
== tu jestem ==
 +
 +
[http://kapliczki.org.pl/kapliczki/U%C5%BCytkownik:Anna_Kowalczewska/Drafts#UE]
 +
 +
== rosyjska inskrypcja jeńca ==
 +
 +
Tu spoczywają prochy Fieodora Pygankowa
 +
z ujezdu małoarchangielskiego w guberni orłowskiej
 +
…..
 +
ur. 8 października 1090
 +
zm. 26 listopada 1918
 +
 +
== Słownik dolnoniemiecko-angielski ==
 +
 +
https://plattmakers.de/en

Aktualna wersja na dzień 21:03, 25 maj 2022

ANNO 1587 DEN 2 MAI IST DER ERBARE PHILIP HUBEL ALS ER DES EDLEN GESTRENGEN EHRNVESTEN HERRN GEORGEN VON KOTWITZ ERBHERR ALHIER AMPTMAN BIS IN DAS 18 IAHR SO WOL ANDERTHALB IAHR BURGERMEISTER ALHIER GEWESEN DURCH EINEN UNVORSEHENEN UNFAL MIT TODE VORLICHEN LIGT ALHIER BEGRABEN DEM G. G

Brogowa kapliczka św. Jana Nepomucena z Korytkowa Dużego Pieta z Borówna koło Chełmna

Do art. [[Barokowa kapliczka domkowa (kapliczka turecka) w Nowinach Horynieckich|Nowiny Horynieckie}} Kapliczka Tatarska


HEJ! Anna Kowalczewska (dyskusja) 21:26, 1 cze 2020 (CEST)

+

KATEGORIE DO POSPRZĄTANIA!

http://kapliczki.org.pl/kapliczki/Latarnia_umar%C5%82ych_sprzed_szpitala_dla_tr%C4%99dowatych_kobiet_na_Kleparzu tu chyba chciałeś coś dopisać, bo zdanie się urywało - Dziewiętnastowieczny obraz pomaga wyobrazić sobie funkcję jaką pełniła latarnia umarłych w mieście pozbawionym oświetlenia. Cofnąć się należy jednak jeszcze o kilkaset lat gdy świat był ... Usunęłam na razie to urwane.

http://kapliczki.info.pl/kapliczkiorgst/default_173.html - tu są linki do gołych plików. Z jakiegoś powodu robiłeś linki do samych obrazów, a nie bezpośrednio do plików. To nie pierwszy raz i przez to są problemy.

http://kapliczki.org.pl/kapliczki/Monolitowe_kapliczki_s%C5%82upowe_na_Dolnym_%C5%9Al%C4%85sku - tu jest kupa roboty dla Ciebie. Wygląda zupełnie inaczej niż ten stary artykuł http://kapliczki.info.pl/kapliczkiorgst/default_040.html

Zostało

ZOSTAŁO TYLKO TO - nie dam rady z formatowaniem (tabele itp.) lub zdjęcie się nie otwiera i musisz od zera od siebie załadować:

  • Nowe Brusno [brak tekstu źródłowego, jedno zdjęcie się nie otwiera]
  • Pustków Wilczkowski - krzyże kamienne (zaginione) [brak tekstu źródłowego]
  • Rzeplin [brak tekstu źródłowego]
  • Rzeplin - krzyż kamienny (zaginiony) [brak tekstu źródłowego]
  • Stare Brusno [brak tekstu źrodłowego]
  • Wilczków [przekierowanie]
  • Wilczków - krzyże kamienne [brak tekstu źródłowego]
  • Wrocław - statua Matki Boskiej z Dzieciątkiem przed kościołem św. Maurycego [brak tekstu źrodłowego]

portal Ziębice

Odnośnie do portalu dawnej kamienicy przy Rynku 34 w Ziębicach pojawiła się tu kiedyś informacja, że jest to portal dawnego domu pogrzebowego, na co wskazywać mają m.in. ornamenty w postaci czaszek, klepsydra oraz inskrypcja o treści Mors omnia aequat (śmierć zrównuje wszysko). Zakwestionowanie słuszności tej tezy przez jednego z grupowiczów wywołało powołanie się autora na obecność jej w publikacji. Publikacją okazało się wydawnictwo stowarzyszenia amatorskich regionalistów, finansowane m.in. z funduszy unijnych. Prawdopodobnie obeznani w różnorodnym piśmiennictwie tematycznym członkowie grupy przyznają mi rację, że większości publikacji regionalistycznych brakuje rzetelnego podłoża badawczego, wartości merytorycznej pod względem historycznym, a także językowym. Nie przeczę, że zdarzają się perełki, ale to jednak rzadkość. Unijne finansowanie sprzyja też rozkwitowi radosnej twórczości osób bez należytych kompetencji, mającej w zamyśle propagowanie atrakcyjności turystycznej regionu, czyli de facto utrwalania legend i domysłów i zmyślania nowych – byle więcej, byle ciekawiej. Legendy to wspaniała rzecz, póki nie zaczną funkcjonować jako prawda. Publikacje o takim charakterze służą następnie za źródło informacji a także za źródło bibliograficzne do kolejnych wytworów. Moja krytyka wynika z troski o prawdę historyczną, która nierzadko w tym kotle wymysłów zanika. Chyba najdobitniejszym przykładem, wybijającym co i rusz na naszej grupie jak szambo 😉, jest kwestia krzyży pokutnych, których legenda żyje własnym życiem w amatorskich tekstach, na blogach, na stronach gmin, wreszcie w złaknionych romantyzmu sercach, urastając do wymiarów sekciarskiego opętania 🙂. Chciałabym zaapelować o krytyczne podejście do źródeł, nietraktowanie legend jako prawdy i przede wszystkim niepropagowanie nierzetelnych historycznie informacji inaczej niż jako właśnie legend czy ewentualnie śmiałych hipotez. A do portalu w Ziębicach jeszcze powrócę w innym poście. Tu tylko dodam, że w rzeczywistości budynek był kamienicą fundowaną w 1616 roku przez mieszczanina Christopha Gepharta i zawiera ornamentykę wanitatywną, tak charakterystyczną dla fundacji ewangelickiej szlachty i mieszczan w XVII wieku, o czym można dowiedzieć się ze źródeł historycznych.

tu jestem

[1]

rosyjska inskrypcja jeńca

Tu spoczywają prochy Fieodora Pygankowa z ujezdu małoarchangielskiego w guberni orłowskiej ….. ur. 8 października 1090 zm. 26 listopada 1918

Słownik dolnoniemiecko-angielski

https://plattmakers.de/en