Kolumny Trójcy Świętej w Mielniku i Gorzanowie: Różnice pomiędzy wersjami

Z almanach wrocławski
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
m
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 3: Linia 3:
 
Piaskowcowa figura składa się z kompozytowej kolumny o gładkim trzonie, stojącej na cokole umieszczonym na kostkowym postumencie. W szczycie kamienna tarcza o charakterze promienistej glorii (promienie aureoli metalowe). W dolnej części tarczy Pieta, nad nią krzyż, Gołębica Ducha Świętego, a w zwieńczeniu Bóg Ojciec w obłokach.  Całość wieńczy metalowy ażurowy monogram "IHS" w płomieniach.  
 
Piaskowcowa figura składa się z kompozytowej kolumny o gładkim trzonie, stojącej na cokole umieszczonym na kostkowym postumencie. W szczycie kamienna tarcza o charakterze promienistej glorii (promienie aureoli metalowe). W dolnej części tarczy Pieta, nad nią krzyż, Gołębica Ducha Świętego, a w zwieńczeniu Bóg Ojciec w obłokach.  Całość wieńczy metalowy ażurowy monogram "IHS" w płomieniach.  
  
Figura pochodzi prawdopodobnie z I poł. XVIII w. Jest przypisywana tzw. [[Tron Łaski z 1677 r. w Lesicy#Warsztat lesicki|warsztatowi lesickiemu]]. Nietypowe dla Tronu Łaski jest to, że Bóg Ojciec nie trzyma Syna, lecz w miejscu ukrzyżowanego Jezusa znajduje się Pieta. Znane jest przedstawienie nazywane ''Pietas Domini'' - Bóg trzyma ciało Chrystusa tuż po zdjęciu z krzyża (np. w oratorium Trójcy Świętej przy kościele Najświętszej Maryi Panny w Gdańsku) - ale kompozycja w Mielniku jest wyjątkowym wariantem Trójcy Świętej - połączeniem Tronu Łaski z Pietą i Pietas Domini.  Podobne ujęcie tematu można zobaczyć jedynie w pobliskim '''Gorzanowie''' i jest ono również przypisywane warsztatowi lesickiemu. Czy pracującemu w nim rzeźbiarzowi należy przypisać pomysł na taką kompilację, do której konieczna była wiedza teologiczna? Być może, ale bardziej prawdopodobny jest udział w pomyśle jakiegoś duchownego. Intencje należy odczytać jako chęć podkreślenia roli Maryi w zbawieniu, ilustrację korelacji pomiędzy macierzyństwem Maryi oraz ofiarą Ojca i Syna. Połączenie Tronu Łaski i Piety łączy dwa aspekty dzieła zbawienia, czyli udziału Trójcy Świętej i Matki Bożej.
+
Figura pochodzi prawdopodobnie z I poł. XVIII w. Jest przypisywana tzw. [[Tron Łaski z 1677 r. w Lesicy#Warsztat lesicki|warsztatowi lesickiemu]]. Nietypowe dla Tronu Łaski jest to, że Bóg Ojciec nie trzyma Syna, lecz w miejscu ukrzyżowanego Jezusa znajduje się Pieta. Znane jest przedstawienie nazywane ''Pietas Domini'' - Bóg trzyma ciało Chrystusa tuż po zdjęciu z krzyża (np. w oratorium Trójcy Świętej przy kościele Najświętszej Maryi Panny w Gdańsku) - ale kompozycja w Mielniku jest wyjątkowym wariantem Trójcy Świętej - połączeniem Tronu Łaski z Pietą i Pietas Domini.  Podobne ujęcie tematu można zobaczyć jedynie w pobliskim '''Gorzanowie''' i jest ono również uważane za dzieło warsztatu lesickiego (fot. 4). Czy pracującemu w nim rzeźbiarzowi należy przypisać pomysł na taką kompilację, do której konieczna była wiedza teologiczna? Być może, ale bardziej prawdopodobny jest udział w pomyśle jakiegoś duchownego. Intencje należy odczytać jako chęć podkreślenia roli Maryi w zbawieniu, ilustrację korelacji pomiędzy macierzyństwem Maryi oraz ofiarą Ojca i Syna. Połączenie Tronu Łaski i Piety łączy dwa aspekty dzieła zbawienia, czyli udziału Trójcy Świętej i Matki Bożej.
  
<gallery heights=230px mode=packed-hover>
+
<gallery heights=200px mode=packed>
Plik:Mielnik kolumna.jpg|alt=Kolumna kompozytowa Trójcy Świętej w Mielniku|Kolumna Trójcy Świętej  z wariantem Tronu Łaski, Mielnik
+
Plik:Mielnik kolumna.jpg|alt=Kolumna kompozytowa Trójcy Świętej w Mielniku|1. Kolumna Trójcy Świętej  z wariantem Tronu Łaski, Mielnik
Plik:Mielnik Tron.jpg|alt=Tron Łaski z Pietą, Mielnik|Tron łaski w Mielniku gm. Bystrzyca Kłodzka
+
Plik:Mielnik Tron.jpg|alt=Tron Łaski z Pietą, Mielnik|2. Tron łaski w Mielniku gm. Bystrzyca Kłodzka
Plik:Mielnik Tron a.jpg|alt=Figura przydrożna w Mielniku|Tył zwieńczenia kolumny Trójcy Świętej w Mielniku
+
Plik:Mielnik Tron a.jpg|alt=Figura przydrożna w Mielniku|3. Tył zwieńczenia kolumny Trójcy Świętej w Mielniku
 +
Plik:Gorzanów Tron Łaski.jpg|4.Tron Łaski w Gorzanowie
 
</gallery>
 
</gallery>
  

Wersja z 18:38, 20 lis 2021

Mielnik, wcześniej Melling w gm. Bystrzyca Kłodzka, pow. kłodzki. Przydrożna kolumna Trójcy Świętej w formie nietypowego wariantu Tronu Łaski stoi za wsią przy szosie z Kłodzka do Międzylesia, za jedną z dróg do Gorzanowa (50°20'34.9"N 16°39'44.0"E).

Piaskowcowa figura składa się z kompozytowej kolumny o gładkim trzonie, stojącej na cokole umieszczonym na kostkowym postumencie. W szczycie kamienna tarcza o charakterze promienistej glorii (promienie aureoli metalowe). W dolnej części tarczy Pieta, nad nią krzyż, Gołębica Ducha Świętego, a w zwieńczeniu Bóg Ojciec w obłokach. Całość wieńczy metalowy ażurowy monogram "IHS" w płomieniach.

Figura pochodzi prawdopodobnie z I poł. XVIII w. Jest przypisywana tzw. warsztatowi lesickiemu. Nietypowe dla Tronu Łaski jest to, że Bóg Ojciec nie trzyma Syna, lecz w miejscu ukrzyżowanego Jezusa znajduje się Pieta. Znane jest przedstawienie nazywane Pietas Domini - Bóg trzyma ciało Chrystusa tuż po zdjęciu z krzyża (np. w oratorium Trójcy Świętej przy kościele Najświętszej Maryi Panny w Gdańsku) - ale kompozycja w Mielniku jest wyjątkowym wariantem Trójcy Świętej - połączeniem Tronu Łaski z Pietą i Pietas Domini. Podobne ujęcie tematu można zobaczyć jedynie w pobliskim Gorzanowie i jest ono również uważane za dzieło warsztatu lesickiego (fot. 4). Czy pracującemu w nim rzeźbiarzowi należy przypisać pomysł na taką kompilację, do której konieczna była wiedza teologiczna? Być może, ale bardziej prawdopodobny jest udział w pomyśle jakiegoś duchownego. Intencje należy odczytać jako chęć podkreślenia roli Maryi w zbawieniu, ilustrację korelacji pomiędzy macierzyństwem Maryi oraz ofiarą Ojca i Syna. Połączenie Tronu Łaski i Piety łączy dwa aspekty dzieła zbawienia, czyli udziału Trójcy Świętej i Matki Bożej.