Krzyż przydrożny na wale przeciwpowodziowym na Osobowicach we Wrocławiu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Kapliczki
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
(Utworzono nową stronę "{{Wrocław}} Metalowy '''krzyż na wale przeciwpowodziowym na Osobowicach''' stoi przy ścieżce biegnącej wałem przeciwpowodziowym nad Odrą, wzdłuż ulicy Osobowick...")
 
m (Michał Zalewski przeniósł stronę Krzyż na wale przeciwpowodziowym na Osobowicach na Krzyż przydrożny na wale przeciwpowodziowym na Osobowicach, bez pozostawienia przekierowania pod starym tytułem)
(Brak różnic)

Wersja z 00:02, 27 sie 2020

Wrocław
Mapa


Metalowy krzyż na wale przeciwpowodziowym na Osobowicach stoi przy ścieżce biegnącej wałem przeciwpowodziowym nad Odrą, wzdłuż ulicy Osobowickiej. Znajduje się na wysokości restauracji, zaraz za pętlą tramwajową.

Krzyż stoi w tym miejscu co najmniej od początków XX w. Pierwotnie był to drewniany krzyż z Chrystusem wyciętym z blachy i pomalowanym (patrz zdjęcia nr 3 - lata 20. XX w. i 4 - lata 30. XX w. przedstawiające krzyż przed II wojną światową. Blaszany Ukrzyżowany był na nim prawdopodobnie do lat 80. XX w. Zdjęcia współczesne krzyża metalowego pochodzą z 2017 r.

Taki sposób przedstawiania Chrystusa na krzyżu był bardzo popularny na Śląsku od II poł XIX w., w związku z upowszechnieniem produkcji przemysłowej blachy. Oczywiście dotyczy to tych części regionu, w których mieszkali katolicy. Osobowice były, nietypowo dla protestanckiego w większości Wrocławia, katolickie. Dlatego spotkać można w nich więcej niż gdzie indziej obiektów małej architektury sakralnej. Stały tu jeszcze co najmniej dwa krzyże z Chrystusem wyciętym z blachy. Do niedawna, bo co najmniej do 2013 r., taki krzyż stał przy Placu Wyzwolenia. Niestety zamieniono figurę na współczesny fabryczny wyrób z tworzywa sztucznego. Wcześniej takiej wymiany dokonano na krzyżu stojącym na początku ul. Rodziny Kornów, biegnącej do Wzgórza Kaplicznego. Szkoda, mieszkańcy tak chętnie wymieniają, łatwe przecież w konserwacji, charakterystyczne dla regionu, blaszane figury, pozbawiając krajobraz kulturowy swego miejsca zamieszkania odniesień do tradycji.

Publikacja - 2017 r.
Aktualizacja - 2017 r.