Krzyż z Tronem Łaski malowanym na blasze w Waldneukirchen, w Górnej Austrii: Różnice pomiędzy wersjami

Z almanach wrocławski
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
(Utworzono nową stronę "Krzyż stoi przy Kirchbühel, drodze pomiędzy Grünburger Straße a centrum Waldneukirchen, stąd nazwa Kirchbühelkreuz (<small>47°59'31.6"N 14°16'03.8"E</small>). J...")
 
Linia 1: Linia 1:
Krzyż stoi przy Kirchbühel, drodze pomiędzy Grünburger Straße a centrum Waldneukirchen, stąd nazwa Kirchbühelkreuz (<small>47°59'31.6"N 14°16'03.8"E</small>). Jego formę czyli dwa poprzeczne ramiona, można tłumaczyć na dwa sposoby.  
+
[[Plik:Waldneukirchen Kirchbühelkreuz.jpg|thumb|left|200px|Kirchbühelkreuz]]
# Ze względu na swoje położenie poza okolicą kościoła może być krzyżem morowym na zbiorowej mogile ofiar dżumy, która nawiedziła okolicę w latach 1650-1713. W obawie przed zarażeniem "czarną śmiercią", zmarłych chowano nie na cmentarzu wokół kościoła, ale poza wsią.
+
Krzyż stoi przy '''Kirchbühel''', drodze pomiędzy Grünburger Straße a centrum Waldneukirchen, stąd nazwa '''Kirchbühelkreuz''' (<small>47°59'31.6"N 14°16'03.8"E</small>). Jego formę czyli dwa poprzeczne ramiona, można tłumaczyć na dwa sposoby.  
# Według przekazu rodzinnego został tu zaatakowany i zadźgany nożem członek tej rodziny  Loabergerów. Dlatego w 1916 r. rodzina ofiarowała ten krzyż.  
+
# Ze względu na swoje położenie na uboczu może być krzyżem morowym na zbiorowej mogile ofiar dżumy, która nawiedziła okolicę w latach 1650-1713. W obawie przed zarażeniem "czarną śmiercią", zmarłych chowano nie na cmentarzu wokół kościoła, ale poza wsią.
 +
# Według przekazu rodzinnego został tu zaatakowany i zadźgany nożem członek rodziny  Loabergerów. Dlatego w 1916 r. rodzina ofiarowała ten krzyż.  
  
W 1984 roku krzyż został odnowiony przez rodzinę Bierbauer, po zniszczeniu go w wypadku drogowym. Ponownie odnowiony w 2010 r. przez rodzinę Garsenauer. Wówczas zawiszono na krzyżu obraz namalowany na blasze przez panią Theresię Zacherl ze Schlierbach. Przedstawia ona Trójcę świętą w typie [[Tron Łaski]] oraz świętych Sebastiana i [[Święty Florian|Floriana]].
+
Ze względu na formę krzyża czyli dwa poprzeczne ramiona, prawdopodobna jest hipoteza o jego morowym pochodzeniu. Krzyż taki nazywany [[karawaka|karawaką]] miał chronić przez zarazą. Karawaka to forma krzyża wywodząca się ze wschodniego chrześcijaństwa, z krzyża patriarchalnego. Podobną formę i pochodzenie mają krzyże nazywane  lotaryński, andegaweńskim, patriarszym, litewskim lub jagiellońskim.
  
 
+
W 1984 roku krzyż został odnowiony przez rodzinę Bierbauer, po zniszczeniu go w wypadku drogowym. Ponownie odnowiony w 2010 r. przez rodzinę Garsenauer. Wówczas zawiszono na krzyżu obraz namalowany na blasze przez panią Theresię Zacherl ze Schlierbach. Przedstawia ona Trójcę świętą w typie [[Tron Łaski]] oraz świętych Sebastiana i Floriana.
Istnienie tego krzyża z podwójnymi prętami (krzyż Lorraine) można wytłumaczyć na dwa sposoby.
+
{{Publikacja|2020|2020}}
 
[[Kategoria:Austriackie kapliczki]]
 
[[Kategoria:Austriackie kapliczki]]
 
[[Kategoria:Tron Łaski]]
 
[[Kategoria:Tron Łaski]]
 +
[[Kategoria:Krzyże]]
 
[[Kategoria:Obrazy malowane na blasze]]
 
[[Kategoria:Obrazy malowane na blasze]]

Wersja z 01:16, 4 gru 2020

Kirchbühelkreuz

Krzyż stoi przy Kirchbühel, drodze pomiędzy Grünburger Straße a centrum Waldneukirchen, stąd nazwa Kirchbühelkreuz (47°59'31.6"N 14°16'03.8"E). Jego formę czyli dwa poprzeczne ramiona, można tłumaczyć na dwa sposoby.

  1. Ze względu na swoje położenie na uboczu może być krzyżem morowym na zbiorowej mogile ofiar dżumy, która nawiedziła okolicę w latach 1650-1713. W obawie przed zarażeniem "czarną śmiercią", zmarłych chowano nie na cmentarzu wokół kościoła, ale poza wsią.
  2. Według przekazu rodzinnego został tu zaatakowany i zadźgany nożem członek rodziny Loabergerów. Dlatego w 1916 r. rodzina ofiarowała ten krzyż.

Ze względu na formę krzyża czyli dwa poprzeczne ramiona, prawdopodobna jest hipoteza o jego morowym pochodzeniu. Krzyż taki nazywany karawaką miał chronić przez zarazą. Karawaka to forma krzyża wywodząca się ze wschodniego chrześcijaństwa, z krzyża patriarchalnego. Podobną formę i pochodzenie mają krzyże nazywane lotaryński, andegaweńskim, patriarszym, litewskim lub jagiellońskim.

W 1984 roku krzyż został odnowiony przez rodzinę Bierbauer, po zniszczeniu go w wypadku drogowym. Ponownie odnowiony w 2010 r. przez rodzinę Garsenauer. Wówczas zawiszono na krzyżu obraz namalowany na blasze przez panią Theresię Zacherl ze Schlierbach. Przedstawia ona Trójcę świętą w typie Tron Łaski oraz świętych Sebastiana i Floriana.

Publikacja - 2020 r.
Aktualizacja - 2020 r.