Krzyż z Tronem Łaski malowanym na blasze w Waldneukirchen, w Górnej Austrii: Różnice pomiędzy wersjami

Z almanach wrocławski
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
[[Plik:Waldneukirchen Kirchbühelkreuz.jpg|thumb|left|200px|Kirchbühelkreuz]]
 
[[Plik:Waldneukirchen Kirchbühelkreuz.jpg|thumb|left|200px|Kirchbühelkreuz]]
Krzyż stoi przy '''Kirchbühel''', drodze pomiędzy Grünburger Straße a centrum Waldneukirchen, stąd nazwa '''Kirchbühelkreuz''' (<small>47°59'31.6"N 14°16'03.8"E</small>). Jego formę czyli dwa poprzeczne ramiona, można tłumaczyć na dwa sposoby.  
+
Krzyż stoi przy '''Kirchbühel''', drodze pomiędzy Grünburger Straße a centrum Waldneukirchen, stąd nazwa '''Kirchbühelkreuz''' (<small>47°59'31.6"N 14°16'03.8"E</small>). Jego powstanie wyjaśniają dwie opowieści - hipotezy.  
 
# Ze względu na swoje położenie na uboczu może być krzyżem morowym na zbiorowej mogile ofiar dżumy, która nawiedziła okolicę w latach 1650-1713. W obawie przed zarażeniem "czarną śmiercią", zmarłych chowano nie na cmentarzu wokół kościoła, ale poza wsią.
 
# Ze względu na swoje położenie na uboczu może być krzyżem morowym na zbiorowej mogile ofiar dżumy, która nawiedziła okolicę w latach 1650-1713. W obawie przed zarażeniem "czarną śmiercią", zmarłych chowano nie na cmentarzu wokół kościoła, ale poza wsią.
 
# Według przekazu rodzinnego został tu zaatakowany i zadźgany nożem członek rodziny  Loabergerów. Dlatego w 1916 r. rodzina ofiarowała ten krzyż.  
 
# Według przekazu rodzinnego został tu zaatakowany i zadźgany nożem członek rodziny  Loabergerów. Dlatego w 1916 r. rodzina ofiarowała ten krzyż.  
Linia 6: Linia 6:
 
Ze względu na formę krzyża czyli dwa poprzeczne ramiona, prawdopodobna jest hipoteza o jego morowym pochodzeniu. Krzyż taki nazywany [[karawaka|karawaką]] miał chronić przez zarazą. Karawaka to forma krzyża wywodząca się ze wschodniego chrześcijaństwa, z krzyża patriarchalnego. Podobną formę i pochodzenie mają krzyże nazywane  lotaryński, andegaweńskim, patriarszym, litewskim lub jagiellońskim.
 
Ze względu na formę krzyża czyli dwa poprzeczne ramiona, prawdopodobna jest hipoteza o jego morowym pochodzeniu. Krzyż taki nazywany [[karawaka|karawaką]] miał chronić przez zarazą. Karawaka to forma krzyża wywodząca się ze wschodniego chrześcijaństwa, z krzyża patriarchalnego. Podobną formę i pochodzenie mają krzyże nazywane  lotaryński, andegaweńskim, patriarszym, litewskim lub jagiellońskim.
  
W 1984 roku krzyż został odnowiony przez rodzinę Bierbauer, po zniszczeniu go w wypadku drogowym. Ponownie odnowiony w 2010 r. przez rodzinę Garsenauer. Wówczas zawiszono na krzyżu obraz namalowany na blasze przez panią Theresię Zacherl ze Schlierbach. Przedstawia ona Trójcę świętą w typie [[Tron Łaski]] oraz świętych Sebastiana i Floriana.
+
W 1984 roku krzyż został odnowiony przez rodzinę Bierbauer, po zniszczeniu go w wypadku drogowym. Ponownie odnowiony w 2010 r. przez rodzinę Garsenauer. Wówczas zawieszono na krzyżu obraz namalowany na blasze przez panią Theresię Zacherl ze Schlierbach. Przedstawia ona Trójcę świętą w typie [[Tron Łaski]] oraz świętych Sebastiana i Floriana.
 
{{Publikacja|2020|2020}}
 
{{Publikacja|2020|2020}}
 
[[Kategoria:Austriackie kapliczki]]
 
[[Kategoria:Austriackie kapliczki]]

Wersja z 00:18, 4 gru 2020

Kirchbühelkreuz

Krzyż stoi przy Kirchbühel, drodze pomiędzy Grünburger Straße a centrum Waldneukirchen, stąd nazwa Kirchbühelkreuz (47°59'31.6"N 14°16'03.8"E). Jego powstanie wyjaśniają dwie opowieści - hipotezy.

  1. Ze względu na swoje położenie na uboczu może być krzyżem morowym na zbiorowej mogile ofiar dżumy, która nawiedziła okolicę w latach 1650-1713. W obawie przed zarażeniem "czarną śmiercią", zmarłych chowano nie na cmentarzu wokół kościoła, ale poza wsią.
  2. Według przekazu rodzinnego został tu zaatakowany i zadźgany nożem członek rodziny Loabergerów. Dlatego w 1916 r. rodzina ofiarowała ten krzyż.

Ze względu na formę krzyża czyli dwa poprzeczne ramiona, prawdopodobna jest hipoteza o jego morowym pochodzeniu. Krzyż taki nazywany karawaką miał chronić przez zarazą. Karawaka to forma krzyża wywodząca się ze wschodniego chrześcijaństwa, z krzyża patriarchalnego. Podobną formę i pochodzenie mają krzyże nazywane lotaryński, andegaweńskim, patriarszym, litewskim lub jagiellońskim.

W 1984 roku krzyż został odnowiony przez rodzinę Bierbauer, po zniszczeniu go w wypadku drogowym. Ponownie odnowiony w 2010 r. przez rodzinę Garsenauer. Wówczas zawieszono na krzyżu obraz namalowany na blasze przez panią Theresię Zacherl ze Schlierbach. Przedstawia ona Trójcę świętą w typie Tron Łaski oraz świętych Sebastiana i Floriana.

Publikacja - 2020 r.
Aktualizacja - 2020 r.