Pomnik wojenny w Szalejowie Dolnym: Różnice pomiędzy wersjami

Z almanach wrocławski
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
(Utworzono nową stronę "{{W budowie}} Plik:Szalejów Dolny Archanioł Michał.jpg|alt=Pomnik pierwszowojenny, Kriegerdenkmal, Szalejów Dolny|left|460px|Św. Michał na pomniki wojennym w Sza...")
 
Linia 1: Linia 1:
 
{{W budowie}}
 
{{W budowie}}
[[Plik:Szalejów Dolny Archanioł Michał.jpg|alt=Pomnik pierwszowojenny, Kriegerdenkmal, Szalejów Dolny|left|460px|Św. Michał na pomniki wojennym w Szalejowie Dolnym]]
+
[[Plik:Szalejów Dolny Archanioł Michał.jpg|alt=Pomnik pierwszowojenny, Kriegerdenkmal, Szalejów Dolny|left|460px|Św. Michał na pomniku wojennym w Szalejowie Dolnym]]
 
Gott mit uns a przynajmniej der Erzengel Michael. Nie ma chyba wątpliwości czyim hufcom, przewodzi patron dzisiejszego dnia, Książę Niebiańskiej Armii z pomnika poległych w I wojnie światowej mieszkańców '''Szalejowa Dolnego''' (Niederschwedeldorf) koło Kłodzka. Pomniki wojenne w niemieckich miejscowościach po I wojnie światowej miały początkowo charakter religijny i unikały symboliki wojskowej ograniczając się do listy poległych. Z upływem czasu przybierały formy gloryfikujące dzielność, gotowość do walki. Pojawiają się na nich rycerze, a nawet bohaterskie sceny bitewne. Atrybuty religijne zastąpiły symbole zwycięstwa: filary, orły, miecze, płomienie. Już w latach 20. przestały być oznaką żałoby i zadumy nad tragedią wojny, stając się coraz bardziej narzędziem gloryfikacji niemieckiego militaryzmu. Szalejowski pomnik odsłonięty w 1929 r. wykonał kłodzki rzeźbiarz Franz Wagner.
 
Gott mit uns a przynajmniej der Erzengel Michael. Nie ma chyba wątpliwości czyim hufcom, przewodzi patron dzisiejszego dnia, Książę Niebiańskiej Armii z pomnika poległych w I wojnie światowej mieszkańców '''Szalejowa Dolnego''' (Niederschwedeldorf) koło Kłodzka. Pomniki wojenne w niemieckich miejscowościach po I wojnie światowej miały początkowo charakter religijny i unikały symboliki wojskowej ograniczając się do listy poległych. Z upływem czasu przybierały formy gloryfikujące dzielność, gotowość do walki. Pojawiają się na nich rycerze, a nawet bohaterskie sceny bitewne. Atrybuty religijne zastąpiły symbole zwycięstwa: filary, orły, miecze, płomienie. Już w latach 20. przestały być oznaką żałoby i zadumy nad tragedią wojny, stając się coraz bardziej narzędziem gloryfikacji niemieckiego militaryzmu. Szalejowski pomnik odsłonięty w 1929 r. wykonał kłodzki rzeźbiarz Franz Wagner.
  

Wersja z 22:47, 26 wrz 2020

Roboty.jpg Ten artykuł jest w trakcie tworzenia i może przejściowo zawierać niepełne, niezweryfikowane lub błędne informacje.

Pomnik pierwszowojenny, Kriegerdenkmal, Szalejów Dolny

Gott mit uns a przynajmniej der Erzengel Michael. Nie ma chyba wątpliwości czyim hufcom, przewodzi patron dzisiejszego dnia, Książę Niebiańskiej Armii z pomnika poległych w I wojnie światowej mieszkańców Szalejowa Dolnego (Niederschwedeldorf) koło Kłodzka. Pomniki wojenne w niemieckich miejscowościach po I wojnie światowej miały początkowo charakter religijny i unikały symboliki wojskowej ograniczając się do listy poległych. Z upływem czasu przybierały formy gloryfikujące dzielność, gotowość do walki. Pojawiają się na nich rycerze, a nawet bohaterskie sceny bitewne. Atrybuty religijne zastąpiły symbole zwycięstwa: filary, orły, miecze, płomienie. Już w latach 20. przestały być oznaką żałoby i zadumy nad tragedią wojny, stając się coraz bardziej narzędziem gloryfikacji niemieckiego militaryzmu. Szalejowski pomnik odsłonięty w 1929 r. wykonał kłodzki rzeźbiarz Franz Wagner.