Pomnik wojenny w Szalejowie Dolnym: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 27: | Linia 27: | ||
Plik:Szalejów Dolny lata 30.jpg|alt=Szalejów Dolny, kościół|4. Szalejów Dolny | Plik:Szalejów Dolny lata 30.jpg|alt=Szalejów Dolny, kościół|4. Szalejów Dolny | ||
</gallery></center> | </gallery></center> | ||
− | [[Kategoria:Powiat kłodzki]] | + | [[Kategoria:Powiat kłodzki|Szalejów Dolny]] |
[[Kategoria:Figury|Szalejów Dolny]] | [[Kategoria:Figury|Szalejów Dolny]] | ||
[[Kategoria:Kapliczki z okresu II Rzeczypospolitej|Szalejów Dolny]] | [[Kategoria:Kapliczki z okresu II Rzeczypospolitej|Szalejów Dolny]] | ||
[[Kategoria:Archanioł Michał|Szalejów Dolny]] | [[Kategoria:Archanioł Michał|Szalejów Dolny]] |
Wersja z 00:34, 3 gru 2020
Ten artykuł jest w trakcie tworzenia i może przejściowo zawierać niepełne, niezweryfikowane lub błędne informacje.
Gott mit uns a przynajmniej der Erzengel Michael. Nie ma chyba wątpliwości czyim hufcom, przewodzi Książę Niebiańskiej Armii z pomnika poległych w I wojnie światowej mieszkańców Szalejowa Dolnego (Niederschwedeldorf) koło Kłodzka. Pomniki wojenne w niemieckich miejscowościach po I wojnie światowej miały początkowo charakter religijny i unikały symboliki wojskowej ograniczając się do listy poległych lub religijnych symboli cierpienie i żalu. Częstym motywem była Pieta jako matka opłakująca poległego syna. Z upływem czasu przybierały formy gloryfikujące dzielność, gotowość do walki. Pojawiają się na nich rycerze, a nawet bohaterskie sceny bitewne. Atrybuty religijne zastąpiły symbole zwycięstwa: filary, orły, miecze, płomienie. Już w latach 20. przestały być oznaką żałoby i zadumy nad tragedią wojny, stając się coraz bardziej narzędziem gloryfikacji niemieckiego militaryzmu.
Szalejowski pomnik nie jest już pacyfistyczne epitafium z początku lat 20. lecz nawiązuje do monumentalnego pomnika niemieckiej chwały, Völkerschlachtdenkmal w Lipsku, gloryfikującego żołnierską odwagę, siłę wiary, gotowość do poświęceń. Archanioł Michał to od bitwy na Lechowym Polu w 955 r. patron Rzeszy i zwycięskich niemieckich rycerzy. Nie bez przyczyny stał się jedną z głównych postaci niemieckich pomników wojennych. Nie jako patron dobrej śmierci i opiekun wagi dobrych i złych uczynków zmarłego, nawet nie jako niebiański rycerz przyszywający włócznią i depczący szatana, lecz jako budzący postrach, emanujący pierwotną siłą germański wojownik.
Niemieckie pomniki wojenne zastane na ziemiach poniemieckich to jeden z trudniejszych elementów "trudnego dziedzictwa". Odnosiły się głównie do wydarzeń w miarę neutralnych dla polskiej świadomości, jak wojna francusko-pruska 1870-1871 r. lub do I wojny światowej, w której polskie doświadczenia z Niemcami nie wykraczały daleko poza typowe niedogodności "cywilizowanej" wojny i okupacji.
Pomnik w Szalejowie Dolnym odsłonięty w 1929 r. (poświęcenie 6 października 1929 r.) ustawiony został przy kościele, od jego północnej strony (Widoczny w głębi na wprost od mostu na Bystrzycy Dusznickiej, na zdjęciu nr 4 z lat 30. XX w.). Twórcą był kłodzki rzeźbiarz Franz Wagner. Na bocznych kolumnach z piaskowca wyryto 41 nazwisk i imion poległych w latach 1914-1918 żołnierzy armii niemieckiej pochodzących z Szalejowa.
W 2002 r., po renowacji dokonanej przez firmę Remmers z Löningen , został przniesiony w dzisiejsze miejsce. Ponowne poświęcenie nastąpiło 8 czerwca 2003 r. Pomnikiem, jak i innymi zabytkami w Szalejowie Dolnym opiekuje się lokalne stowarzyszanie "Archanioł Michał" a inicjatorem odnowy miejscowych zabytków jest urodzony we wsi w 1925 r. mieszkaniec Münster, Helmut Goebel.
Kiriegerdenkmal pomnik wojownika, zołnierza